رابطه رنگ و سلامت روان

سلامت روان دارای چهار مولفۀ نشانه های جسمانی، اضطراب و بیخوابی، نقص در کنش های اجتماعی و افسردگی است و در خصوص تأثیرات منفی یا مثبت رنگ ها از نظر روحی بر روی اشخاص، از دیر باز پژوهش های متعددی صورت گرفته و به این موضوع پس از جنگ جهانی دوم، اهمیت بیشتری داده شده است اما هیچ یک به صورت تخصصی به این موضوع نپرداخته است و همچنان این موضوع در مهجوریت به سر میبرد. در ادامه به چند پژوهش که در این خصوص انجام شده است، می پردازیم. هدف اصلی در این مقاله تاثیر رنگ مانتو یا رنگ پوشاک زنانه هنگام خرید مانتو و یا مانتو مجلسی است.

نظر پزشکان هندی در رابطه با رنگ و سلامت روان

پزشکان هندی بر این باورند که کنش رنگ، هم درونی و هم بیرونی است و رنگ ها در سطحی از انرژی، جسم و روان انسان را تحت تأثیر قرار می دهند (۱). بر اساس دانش رنگ شناسی فهمیده می شود که رنگ تأثیری خاص بر موجود زنده و همین طور بر سرشت انسان می گذارد و انسان می تواند رنگ ها را در ذهن خود از هم تفکیک کند و تجربه آموخته که هر رنگ احساس متفاوتی در ما به وجود می آورد (۲).

نظر لیند طی درباره اولویت بندی رنگ لباس

لیند طی مطالعاتی بر روی دو گروه از دانشجویان و غیردانشجویان، دربارۀ شباهت های بین تنظیم های رنگ به عنوان یک مفهوم انتزاعی و اولویت بندی رنگ برای لباس، پرداخته است. با استفاده از استانداردهای رنگ مانسل در یک محیط در حال مشاهده و کنترل شده، افراد مورد مطالعه برای اولویت بندی ۱۱ رنگ انتخابی، رنگ لباس مورد علاقه و رنگ غالبی که در کمد لباس خود قرار داده اند، رتبه بندی شدند.

آبی و بنفش، اولین رنگ برای هرگونه استفاده ای ترجیح داده شده. رنگ های مورد علاقه برای لباس ها و رنگ غالب در کمد لباس، شبیه به اولویت های رنگ اعلام شد. یافته های این مطالعه، اهمیت زیستی و عوامل اجتماعی مؤثر بر رنگ را نشان می دهد . آگاهی از تنظیم ها و اولویت های رنگ برای برنامه ریزی رنگ از محصولات مصرف کنندگان، مفیه است، اما اولویت بندی های رنگ و تنظیم های آن، ممکن است برای محصول خاصی باشد. (۳)

نظر والدز در مورد تاثیر رنگ در احساسات

والدز و همکاران در پژوهشی تحت عنوان تأثیر رنگ ها در احساسات، به تأثیرات و میزان تأثیراتی که رنگ ها در احساسات افراد به وجود می آورند، پرداختند. این تحقیق با استفاده از مدل احساس لذت، تحریک سلطه مورد بررسی قرار گرفت که با استفاده از مدل نامبرده، عکس العمل های احساسی و روانی افراد به رنگ ها سنجیده شد. طبق نتایج به دست آمده در میان رنگ های این آزمون، رنگ های آبی، آبی-سبز، سبز، قرمز-بنفش، بنفش جزو لذت بخش ترین رنگ ها بودند در حالی که سبز و سبز-زرد دارای حداقل میزان لذت بخشی بودند.

رنگ لباس و ادراک

این مولفه به عنوان یکی از ورودی ها در طراحی لباس، دارای وزن است. به طور معمول لباس های رنگ روشن با رنگ هایی نظیر سفید، سبز روشن یا آبی روشن به لحاظ وزن ادراکی سبک تر از همان لباس با رنگ آبی سیر یا نارنجی و سرخ می باشند و رنگ سیاه به طور استثناء، خالی بودن را تداعی می کند. به هر حال هرچه رنگ روشن تر باشد، سبکتر به نظر می رسد. البته برای افراد و به طور مجازی، حرکت رنگما قابل درک است. احساس حرارتی ما از رنگ های سرخ و نارنجی، احساس گرماست و رنگ های آبی و سبز را سرد درک که این موضوع به خوبی در پوشاک و لباس نیز نمایان است (۴).

رنگ لباس و روان

اهمیت این مولفه از لحاظ حسی است چرا که رنگ ها به طور کلی بر احساسات، وضعیت فیزیکی، حالات روحی و حتی مکالمات روزمره تأثیرگذارند و این مسئله باعث میشود تا ما به احساسات گرم، صمیمانه و پرشور یا برعکس، سرد و توام با افسردگی و بی حوصلگی دست یابیم. (۵)

رنگ لباس و رفتار

در پژوهش هایی روی تأثیر رنگ و نور در محیط که توسط اساتید هنرهای تجسمی در دانشگاه آلبرتا انجام شد. محیط رنگی ۱۴ فرد شدیداً معلول در گروه سنی ۸ تا ۱۱ سال مبتلا به اختلالات رفتاری دستخوش تغییراتی شد. در این محیط رنگ های زرد و آبی به جای رنگ های نارنجی، سفید، بژ و قهوه ای تعویض می شد انجام تغییر رنگ و نور محیط رفتار پرخاشگرایانه کودکان کاهش یافته و سپس فشار خون آن ها پایین آمد. جالب اینجا است کهه اثرات مشابهی نیز روی کودکان نابینا و کم بینا طی تحقیقات اساتید به دست آمد.

این موضوع بیان می دارد که انرژی های حاصل از رنگ به گونه ای اثر می کنند که قدرت دید را بالا می برند (۶). رویکرد در این مسئله از رنگ، بیشتر انتزاعی و فلسفی بود و علاوه بر طبقه بندی رنگ ها، به ارزش عاطفی و احساسی آن ها نیز اشهاره شد. (۷)

رنگ لباس و آموزش

طی مطالعاتی که در مرکز روانشناسی آلسن آلمان به عمل آمده نشان می دمد که شاخص ترین رنگ های مورد علاقه کودکان چهار رنگ: قرمز، نارنجی، زرد و آبی است. به همین دلیل کارخانجات اسباب بازی بر اساس سفارش روانشناسان وسایل بازی کودکان را اغلب در چهار رنگ مذکور تهیه و تولید می کنند. از طرفی رنگ های خاکستری، سیاه، قهوه ای و سفید مورد علاقه کودکان نمی باشد در غیر این صورت آن ها را می رنجاند. بنابراین مسئولان و مربیان مهدکودک ها و کودکستان ها باید به مبانی اولیه علم روانشناسی رنگ ها آشنا شوند تا در انتخاب رنگ محیط آموزش و نیز در لباس های خود و کودکان، آگاهانه دقت بیشتری به کار برند. برای مثال معلمان می دانند که اگر با پوشش سیاه رنگ در کلاس درس حاضر شوند، کودکان آن ها را دوست نخواهند داشت.

همچنین در روند تحصیلی شان افت درسی خواهند داشت. بنابراین با توجه به این که رنگ ها اثرات عمیقی بر سلسله اعصاب و روان کودکان بجا می گذارد نباید از رنگ هایی مانند سیاه، قهوه ای و یا سفید یک دست در محیط آموزشی استفاده کرد؛ زیرا نوعی اختلالات عصبی، خستگی روحی و بی قراری در کودکان ایجاد می کند و به بی علاقگی و گاهی احساس نفرت نسبت به مربیان و معلمانی که از این رنگ ها به صورت یک دست استفاده می کنند، می انجامد.(۶) بنابراین بانوان عزیز می توانند از رنگ های شاد برای مانتو یا تلفیقی از رنگ های مختلف شومیز یا حتی تنوع رنگی مانتو مجلسی برای پوشش های خود استفاده کنند.

خرید مانتو و تاثیر آن بر شخصیت

بررسی ها نشان داد که مقوله رنگ لباس تأثیر مستقیم از نوع مثبت بر روی شخصیت و روحیه افراد دارد و لذا رنگ هایی که افراد در لباس خود استفاده می کنند، می تواند به گونه ای حاکی از روحیات و رفتارهای آن ها باشد که این مسئله به وجه تمایز افراد از نوع پوشش در کارکردهای مختلف و برای مقاصد گوناگون دارد و به نوعی نشانه جایگاه و شئونات انسانی است که به خصوصیات متفاوت فردی و اجتماعی افراد وابسته است که این موضوع را می توان از ابعاد گوناگون روانشناسی، اجتماعی، دینی و … بررسی کرد. این مسئله به رعایت اصول روانشناسی رنگ ها هم می تواند بخشی از خواسته ها و نیازهای افراد در جامعه را در برقراری ارتباط با دیگران بهبود بخشند.

لذا از تأویل مد رنگی بر اساس این اصول به عنوان ابزاری در جهت بهبود روابط اجتماعی بهره گیرند که بعد آموزش این موضوع با شیوه ای جدید و نو می تواند در رفتارما و تعاملات اجتماعی تغییر و تحول مثبت و سازنده ای ایجاد کند. آموزش این مهارت ها، این امکان را می دهد تا مهارت شناختی جدیدی را کسب کند و مسیر ارتباطی جدید را با دیگران برقرار سازد تا بتواند احساسات دیگران را در بعد عاطفی تحریک کرده و بر آن ها تاثیرگذار باشد که این نتیجه با یافته های محققین دیگر همخوانی دارد. البته آرامش و اطمینان به عنوان یکی از مولفه های بعد روانی نیز تاثیرپذیر از رنگ لباس بوده و تأثیر این مهارت ها باعث سازگاری اجتماعی می گردد.

نتیجه گیری

این اصول این امکان را به ما می دهند که مانند یک پل ارتباطی بتوان از رنگ ها در برانگیختن حس افراد بهره جست، روابط بین فردی را بهبود بخشید و ارتباطی مؤثر و موفق با دیگران برقرار نمود. امروزه طراحان لباس نیز باید به مقوله رنگ به عنوان یکی از المان های مهم در طراحی توجهی خاص داشته باشند تا بتوانند با استفاده از روانشناسی رنگ، روی اصول یاد شده، احاطه داشته و علاوه بر رونق کسب و کار، ادراک و تعامل افراد را نسبت به محیط افزایش دهند (۸).

فروشگاه نصف جهان و تنوع رنگی پوشاک زنانه

بنابراین استفاده از مانتو با رنگ های متنوع و شاد علاوه بر تاثیر گذاری بر روی روان خود دیگران را نیز مجذوب خود کنیم. البته با توجه به برخی از مراسم هایی که ما ممکن است با آن مواجه شویم و حتی با توجه به موقعیت هایی که برای ما نیز پیش می آید ممکن است بغیر از مانتو رنگی، مانتو سیاه نیز مورد استفاده قرار گیرد که فروشگاه اینترنتی نصف جهان با فراهم نمودن انواعی از مانتوهای رنگی و تیره مجموعه ای دقیق و متنوع را برای شما مشتری های عزیز فراهم نموده است.

با مشاهده فروشگاه می توانید از ارزان ترین و با کیفیت ترین آن ها دیدن فرمایید. نکته قابل توجه این است که شما مانتو، شومیز، ست ورزشی، مانتو مجلسی و هر کدام از محصولات را در کنار کیفیت بالا، ارزان میخرید چرا که دیگر واسطه ها بین تولیدکنندگان و خریداران حذف شده است. هم اکنون به فروشگاه سایت مراجعه کنید و از محصولات ما دیدن فرمایید.

مراجع:

(۱): علی اکبرزاده، مهدی، ۱۳۷۳ . ”رنگ و تربیت“، تهران، انتشارات میشا.

(۲): برندفلماء، کلاوس، ۱۳۷۶ . ”رنگ ها در طبیعت شفابخش آن ها“، شهناز آذرنوش، تهران، نشر ققنوس.

(۳): مطهری، جمشید، ۱۳۸۱ . ”به سوی سلامت روان“، نشریه معرفت، ۱۲ (۴۶)، ۲۰-۲۸

(۴): شاهچراغی، آزاده، بندرآباد، علیرضا، ۱۳۱۵. ”محاط در محیط (کاربرد روانشناسی محیطی در معمهاری و شهرسهازی)“،تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی تهران

(۵): Caivano, J. L., Nieves, J., Hernandez, J., Andres, B., 2005. “The Research on environmental color desighn: Brief history, current developments, and possible future, AIC Colour”, the congress of the International Color Association, 8 – ۱۳ may 2005. Granada, spain: Granada, 05-10.

(۶): ایتن، یومانس، ۱۳۸۸ . ”ایتن عناصر رنگ“، مترجم: بهروز ژاله دوست ثانی و افسانه بلوری، تهران، انتشارات عفاف.

(۷): Daggett, Willard, R., Cobble, Jeffrey, E., Gerfel, Steven, J., 2008. “Color in an Optimum Learning Enviroment”, International Center for leadership in Education, 1- 9

درباره نویسنده: مدیریت سایت

درج دیدگاه

پست های مرتبط